Tüketici Teorisi Nedir?
Tüketici teorisi, bir tüketicinin satın alma tercihleri
ile gelir arasındaki ilişkiyi açıklamaya çalışan ekonomideki bir teoridir.
Tüketici teorisinin ardında yatan düşünce, tüketicilerin onlara harcama
yapabilecekleri paranın miktarı için en yüksek fayda veya keyif seviyesini
verecek ürünleri satın almaya çalışacaklarıdır. Bir bütçeyle
sınırlandırılmışlarsa, fiyatlar yükselirse daha ucuz ürünler, fiyatlar düşerse
pahalı olanları alırlar. Aynı şekilde geliri artarsa daha pahalı ürünler,
gelirleri azalırsa daha ucuz ürünler alırlar. Tüketiciler, harcadıkları paraya
karşılık aldıkları fayda maksimize etmek için bu tercihleri yapar. Makale
siparişi vermek adına içerik ajansı ile görüşme sağlanabilir.
Teori, tüketicilerin yalnızca sahip oldukları paraları
harcayacağını ve paradan tasarruf etmediğini varsaymaktadır. Buna bütçe kısıtı
denir. Tüketici teorisine göre bütçe kısıtı, tüketicilerin harcama kararlarını
seçimlerini sınırlandırarak etkileyecektir. Bir tüketici sahip olduğu parayı
yalnızca harcayabilirse, daha fazla maliyeti olan tüm seçenekler ortadan
kaldırılmalıdır. Örneğin, 800 ABD Doları (USD) bütçeli bir buzdolabı satın
alırken, bir tüketici bu miktarda veya daha az için en iyi modeli seçecek,
ancak 900 USD'lik bir maliyetle bir model seçmeyecektir.
Sonra, tüketici teorisi tercihlere bakar. Genel olarak,
teori tüketici birlikte paketlenmiş bir ürün grubunu tercih ettiğini varsayar
ve bu genelde paket olarak adlandırılır. Bir tüketici, çoğunlukla bir markayı
dikkate almadan bir pakete tercih eder; bunun yerine bir satın alma kararını,
pakette bulunan ürün sayısı veya pakette bulunan bir boyuta dayandırır.
Örneğin, bir tüketici, marka B şampuanı ve kremi daha küçük bir şişe paketinden
daha geniş bir marka şampuan ve saç kremi içeren bir paket tercih edebilir.
Ancak, şişeler aynı boyutta ise, tüketicinin ilgisizlik olarak adlandırdığı iki
markadan da hiç bir şekilde tercih etmemesi mümkündür. Benzer konuda içerikler
için içerik
ajansı sizlere destek
olacak.
Tüketici teorisi de ikame etkisi denilen bir faktörü
tartışıyor. Bu faktör, bir ürünün fiyatı yükseldiğinde, tüketicinin arzulanan
miktarı satın almak için daha az almaya veya daha ucuz bir ürünü değiştirmeye
karar vermesi gerektiğini belirtir. Çoğu durumda, tüketici bu seçimle
yüzleştiğinde daha ucuz ürünü değiştirir. Örneğin, tüketici genellikle belli
bir marka kahve satın alır ve fiyatı yükselirse muhtemelen daha ucuz bir kahve markasına
geçer. Alternatif olarak, eğer fiyatlar aşağıya inerse, tüketici daha ucuz
markayı satın almayı seçebilir, ancak genellikle tercih ettiği, daha pahalı
olan markasına geri dönecektir.
Gelir etkisi, tüketici teorisinde bir diğer faktördür. Gelir
etkisi, bir tüketici geliri artarsa, istenen ürünün daha fazlasını satın
alabileceğini ifade eder. Tüketici, daha önce bütçesinde çok pahalı olan farklı
bir ürünün yerini almayı seçebilir.
Yorumlar
Yorum Gönder